Categories , ,

Experience Michiel de Ruyter

  • Client

    Zeeuws Maritiem MuZEEum

  • Services

    Research, Concepting, Interaction Design, Visual Design, Prototyping, User experience

Voor mijn afstudeerproject van CMD ben ik op zoek gegaan naar een uitdaging. Tijdens mijn derde leerjaar ben ik begonnen met het onderzoeken van multimedia in musea en hoe die ingezet worden om een experience te creëren. Toen wist ik het: dit wilde ik doen! Door middel van een experience bezorg je de gebruiker een ervaring waarbij je even het dagelijks leven vergeet. Met dit idee ben ik naar het Zeeuws Maritiem MuZEEum gestapt om te vragen wat ik voor hen kan betekenen. Zij zagen dit wel zitten omdat ze zelf aan het worstelen waren met hoe ze een betere beleving in het museum kunnen creëren. Na enig overleg zijn we op de volgende praktijkvraag uit gekomen: “Hoe kunnen we de weg die Michiel de Ruyter heeft afgelegd naar succes vertellen en hierbij de beleving in het muZEEum vergroten?”

Met deze opdracht ben ik onderzoek gaan doen naar de huidige situatie van het muZEEum en de gewenste situatie van de doelgroep. De doelgroep bestond uit kinderen tussen de 10 en 12 jaar. Al snel kon ik met een grote groep kinderen aan de slag en heb ik ze betrokken in mijn proces. Door de korte lijntjes die ik had met de basisschool waar ik het onderzoek uitvoer heb ik veel contactmomenten met de doelgroep gehad en ben ik een co creatie aangegaan. Zodoende kon ik een experience ontwerpen, die volledig aansloot op de wensen van de kinderen. Het element gamification komt ruimschoots te pas in dit ontwerp en mijn prototype heb ik dan ook meerdere keren getest met de doelgroep.

Nieuwsgierig geworden naar de uitkomst? Dit kom ik graag in geuren en kleuren vertellen!
Oh ja, met trots kan ik zeggen dat ik met een 8,2 geslaagd ben!

Share